tisdag 28 juni 2011

Dagen då Vilja blev mätt, två gånger samt ett stort tack till Christine!

Dagen då Vilja blev mätt, två gånger.
Nu menar jag naturligtvis inte att hon blev mätt i magen två gånger, för trots att hon äter få mål mat om dagen så blir hon mätt minst sex gånger om dagen. Nej, jag menade naturligtvis att hon blev mätt på längden nere på BVC två gånger. Första gången var hon 60 cm kort och därmed dippade hon på längden på hennes kurva, när vi sedan mätte ytterligare en gång så visade det sig att hon, på de fyra minuter som gått sedan första mätningen, vuxit hela en cm ytterligare. Då kan jag som stolt mamma till Vilja på fyra månader och tre dagar konstatera att Vilja numera är 61 cm kort och är 6040g tung, inte illa för min lilla Viljis!
Efteråt så blev det en tur förbi färgbutiken i Malung för att låna hem några tapetkartor då det nu börjar bli högtid att utse tapeter till Viljas rum. Det är nämligen där som vi för tillfället renovera, gipset på väggarna är redo för att spacklas innan tapeterna ska upp, därefter så är det bara golv och listerna kvar. Ska bli roligt att se hur allt blir när det äntligen är klart.

Kvällen avslutades med en grillning tillsammans med Tobias, Jenny och deras Axel, därefter så blev det en promenad upp till Göran, Anki och lille Charlie. En mysig kväll trots myggens närvaro

Tack Christine.
Nu så måste jag bara få dela med mig av ett helt underbart tips som jag fått utav min kusins fru, Christine. Det är nämligen så att det inte bara är jag som funderat på hur man lättast skyddar sina små barn mot solens strålar. Nu är det ju så att barn mår bäst i att vara utomhus och du rekommenderas att ha kläder som solskydd, men när det är 25 grader i skuggan så känns det inte humant att ta på sin varma och kladdiga dotter långärmade tröjor och långa byxor, då blir det naturligt med t-shirt och shorts, men då du helst inte ska ha på barn under ett år solskyddsfaktor så blir ju detta ett problem. Det är just detta problem Christine har löst åt mig då hon tycks ha mer kunskap inom detta område jämfört med de som arbetar på apotek, nämligen en solskyddsfilt, dessa kan du finna på internet och apotek. Mitt förslag till dig som är intresserad av en sådan är att du beställer den på internet för när jag var in på apoteket gick samtalet till ungefär så här:
J: Ursäkta, men har ni solskyddsfilt här?
Expedit 1: Nej. Vad är det?
J: En filt som du har för att skydda dig mot solen.
Expedit 2: Nej, men det finns solskyddskräm.
J: Men det ska du väl inte ha på barn som är fyra månader gamla?
Expedit 1: Jag har aldrig hört talas om det, men kan kolla efter om vi har det i vårt sortiment.
Hon ställer sig framför en dator börjar trycka om kring på tangenterna.
Expedit 1: Här hittade jag den, sådan ska vi ha, ska se efter om vi har den på lager.
J: Vad snällt.
Expediten knappar lite på datorn i ett par minuter medan jag ser mig omkring i denna läkemedelsbutik.
Expedit 1: Nej tyvärr så hade vi inga sådana på lager.
 Hoppas ni nu förstår min skepsis till de som arbetar på apoteken. De är snabba på att tala om för var och varannan att de är dåliga mödrar om de tar på sina barn solskyddsfaktor, men har inga andra förslag på vad som kan skydda ditt barn. Så nu delar jag hjärtligt med mig några av de sajter som säljer dessa.
Den här fina ska Vilja få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar