måndag 11 april 2011

Duktigt herr Anebo

Har idag fått mitt zumba, vilken lycka! Bara längtar tills det att jag får prova det, får ju passa på när lillan sover och karln är borta, vill ju inte ha publik när jag ska testa det. Har hört att det ska vara riktigt roligt så mina förväntningar är höga.
Idag fick vi även papperna från skatteverket angående Viljas namn, vi har beslutat oss för att låta henne heta Vilja Lovisa Persson, då Lars heter Lars Persson Anebo. Det var tydligen inte så enkelt som vi hade trott. Istället fick vi detta besked:
BESLUT
Skatteverket beslutar att avslå anmälan om efternamnet Persson för ert barn.
MOTIVERING
Om ett barns föräldrar har olika efternamn kan barnet enligt 1 § 3 st namnlagen, genom anmälan till skatteverket, förvärva antingen moderns eller faderns efternamn eller det namn som någon av dem bar som ogift.
Då moderns efternamn är Holmstedt och faderns efternamn är Anebo kan efternamnet Persson inte förvärvas.
Blankett för ny anmälan bifogas.
Jippi! En så rolig nyhet! Har frågat Lars vilket av hans två namn är efternamn respektive mellannamn och han har då vart helt säker på att Persson är efternamnet och Anebo mellannamnet, men icke, så nu får han börja med att ändra sitt namn innan vi kan skicka in hennes papper igen. Detta måste dock ske innan 25 maj, annars blir det böter på 4000, en väldigt onödig utgift enligt mig.

Nu ska jag gå och mysa ner mig i sängen med mina älsklingar, gäller att ladda batterierna inför Viljas 6 veckors kontroll imorgon.


2 kommentarer:

  1. Skatteverket är otroligt krångliga ibland tycker jag. Jag menar finns namnet så ska det inte ha någon betydelse i vilken ordning det står om det används som mellan / efternamn.
    Har en kompis som skulle byta efternamn på sonen pga olika saker med pappan. Hon har i alla tider hetat W.A och ville att sonen skulle heta W. Men då fick hon vackert byta till A.W før att sonen skulle kunna få heta W.

    SvaraRadera
  2. Glømde... såååå HÄRLIG bild. Riktigt mys. :o)

    SvaraRadera