torsdag 7 april 2011

Illa, riktigt illa

Det retar mig något fruktansvärt det här med barnkläder och att bestämma vilken personlighet barn har utifrån kön. Hittade dessa tröjor på internet, visst det står inte att det är för flickor eller pojkar förrän du ska kopiera bilden, då visar det sig att de rosa/röd/lila/blåa tröjorna är för flickor och de andra för pojkar. Visst jag kan gå med på att det är vanligare att man klär flickor i rosa kläder än pojkar, men jag trodde att det fanns pojkar som var mysiga och snälla samt att det fanns flickor som var vilda och kaxiga, så fel jag hade. Här visar klädindustrin tydligt på hur inrutat vårt samhälle är. Är du flicka ska du agera på ett sätt och om du är kille på ett annat sätt.



Har fått för vana att titta på efter tio med Malou von Sivers och här om dagen hade hon en gäst med i programmet som var transsexuell, när hon hade opererat sig till kvinna hade hon fått gått till en logoped som berättade hur hon skulle tala för att bli tagen mer seriöst som kvinna, bland annat så skulle hon aldrig komma med raka frågor, ex. skulle hon inte fråga om de skulle gå till baren, utan istället säga ; vi kanske skulle kunna gå till baren eller vad tycker du? Hallå! Vad är detta för samhälle? Jag hoppas innerligt att det hinner förändras innan Vilja börjar gymnasiet. Om inte, säger jag som Magnus Betnér, “Jag hoppas min dotter, om hon vill, har knullat igenom hela sitt gymnasium när hon är 20″
Så, då har jag fått gnällt av mig lite också.

1 kommentar:

  1. sånt här gör mig också skogstokig! det är helt sinnes hur samhället är uppbyggt. och även om man kan "dra sitt strå till stacken" så kan man aldrig förändra grundtankarna.. som tyvärr finns även hos sig själv...

    SvaraRadera