onsdag 11 maj 2011

Lite tjat och gnat

Nu måste jag återigen få gnälla av mig lite på klädföretagens ovilja att få ett mer jämlikt samhälle. I förrgår fick jag hem en liten katalog med barnkläder från H&M, eftersom jag finner ett stort intresse i att införskaffa nya kläder åt Vilja så börjar jag genast bläddra i den, varpå jag finner 3-pack bodys för 99 kronor billigt och bra, nu är det så att färgerna som finns att välja mellan är antingen ett rosa set eller ett blått set och då skulle ju jag, som många redan vet, välja det blåa setet till min lilla Vilja. Här finns det dock ett litet aber, på det blåa setet står det på ena tröjan I´m a little boy och på ena av de rosa tröjorna står det givetvis I´m a little girl. Varför måste vi vuxna behöva placera in nyfödda barn såväl som äldre barn in i olika fack? Varför inte bara skriva på tröjorna I´m a little human? Och varför finns dessa set inte i andra färger? Exempelvis grön, gul, lila och orange? Detta hade varit möjligt om de skrev human istället för girl eller boy, för de vet inte om de ska skriva girl eller boy på exempelvis en gul eller grön tröja. Det borde ligga i alla vuxnas ansvar att vilja få ett mer jämlikt samhälle, att alla barn borde få samma möjlighet i sin uppväxt och resten av deras liv, inte att vi redan från början får lära oss att flickor och kvinnor är väldigt olika jämfört med pojkar och män. Vi är alla människor och därmed borde vi ha samma värde, men då kommer både modeindustrin samt leksaksindustrin, som har stor inverkan på barns uppväxt, med bilder och texter som visar på hur flickor ska vara klädda och vad de ska leka med och det samma gäller även pojkar. Det är idiotiskt! När ska de ta deras ansvar på allvar? Tyck gärna om ni vill att jag är en gnällig kärring som överdriver detta, men det är så sanningen ser ut i dagens samhälle år 2011.
Här är då bilder på dessa två set, observera gärna även att det rosa setet har gulliga prickar, medan det blåa setet har tuffa ränder.

Nu när jag har gnällt av mig lite så får jag gå och ta hand om lite hushållssysslor som den kvinna jag nu är, medan mannen i huset är på arbete för att skramla in lite pengar till hushållskassan.

1 kommentar:

  1. WORD!

    jag blir också tokig på detta! och att alla hemsidor man går in på (affärer också för den delen) måste man redan från BABY avdelningen välja POJKAR eller FLICKOR. de kan inte ens ha kläderna på samma ställe? polarn o pyret har ju ganska neutrala kläder, men då är det pissdyrt istället.. dock tycker jag tex lindex har lite mer blandat.. även om det såklart även där finns uppdelningar... nej, galet är vad det är!

    SvaraRadera